Tilbage
05.05.2022

Autocamper vs. bådferie

Man kan sige, at vi er en familie, som er ved at ændre kurs. Vi plejede at tage på bådferie - men besluttede at tage afsted med autocamper for første gang. Se historien her.

En afslappet og rolig start - eller?

Autocamperen var parkeret bag vores hus og vi begyndte ligeså stille at pakke. De rummelige skabe fyldte vi med tøj. Dagligvarerne fik en plads i køleskabet -  og bare fordi vi kunne - så tog vi ekstra legetøj og spil med til børnene. Det var fredag ​​eftermiddag, og vi var klar til at tage afsted, lige så snart vi havde hentet vores søn fra skole. Tyskland, ready - set - go!

Den nemme start varede ikke for evigt, da den blev afbrudt af en trafikprop - som dog ikke kunne ødelægge den gode stemning. Vi nød egentlig bare køreturen, mens vores børn, Stijn på 5 og Anna på 2, legede bagved. Efter noget tid, besluttede vi os for at stoppe og spise middag. Ferien var for alvor begyndt.

Efter 175 km i mørke, ankom vi til parkeringspladsen ved Ponyhof Leiting. Vi havde fået at vide af vores venner, at første overnatning var gratis, og der var allerede ankommet to andre autocampere. Dem parkerede vi ved siden af.

Den gigantiske seng på bagsiden af ​​vores Sun Living var til børnene. Opholdsrummet havde vi for os selv efter putning, fordi vi kunne lukke døren. Vi tændte for varmen, tog en drink og spillede et spil. Allerede dér, føltes autocamperen mere hyggelig end vi havde troet. Da det var tid til at sove, trak vi drop-down-sengen ned og klatrede op. Det er længe siden vi har sovet så højt oppe - men det var dejligt.

Næste morgen spiste vi en hyggelig familie-morgenmad, og så snart Ponyhof åbnede dørene, løb børnene ivrigt ind på legepladserne. Efterfølgende fik de nogle gode ture på de søde ponyer og den flittige leg omkring autocamperen gav dem ekstra meget sjov.

En mere afslappende ferieform

Autocamperen gav os meget mere frihed, til at vi kunne nyde ferien til fulde - og allerede dét, er en kæmpe kontrast i forhold til at sejle.

Når man sejler, skal der hele tiden holdes øje med med børnene, tjekkes redningsveste, skiftes ble under et skrånende tag, lægges til osv., hvorimod autocamperen føles meget mere som hjemme.

Sun Livings store garage havde plads til alle vores cykler - hvilket var heldigt, for sidst på eftermiddagen cyklede vi mod byen for at spise aftensmad på det lokale pizzaria. Stijn elskede at cykle på egen hånd i Tyskland, og for at være ærlig var jeg ret stolt af ham.

Søndag tog vi afsted til Eiffel-regionen. Max kørte autocamperen, mens jeg tjekkede muligheder for parkering til om aftenen. Vi valgte en campingplads som ligger i en dal ved et lille vandløb. Vi skyndte os afsted, og efter en skøn køretur ankom vi. Det var ikke så overfyldt, og ejeren var meget tydeligt blevet træt, efter en hård sæson som lakkede mod enden. Det ødelagde overhovedet ikke vores hygge og med legepladsen foran autocamperen, legede ungerne mens vi kunne slappe af i den dejlige efterårssol. For første gang under turen lavede vi vores middag inde i autocamperen.

Sun Living føles virkelig som derhjemme. Alt er lige ved hånden.

Næste morgen gik vi en tur i skoven. De smukke farver, svampe og den billedskønne udsigt … Det var lige præcis dét, som jeg havde ventet på!

Herefter fortsatte vi turen til Trier, hvor vi fandt en fin autocamperplads ved en vingård. Vi holdte os i nærheden af ​​autocamperen, spillede spil, lavede aftensmad - og inden sengetid fik vi også et bad. En helt lavpraktisk og afslappende aften. Dagen efter cyklede vi til Triers dejlige centrum, som  virkelig er et besøg værd. Med sine autentiske bygninger og hyggelige landsbyagtige atmosfære, er det en by man ikke må gå glip af. Vi var selvfølgelig også en tur med det lille tog, for at få en lille rundtur af byen.

Inden vi gik tilbage til autocamperen, hentede vi nogle småting og nogle dagligvarer. Da vi kom tilbage, gemte vi cyklerne bagerst og kørte til næste stop på vores liste: Frankrig. Samme eftermiddag nød vi alle fire den opvarmede pool på en campingplads i Saverne.

Hurtigt traf vi en beslutning om, at blive der i to nætter. Vi besøgte den hyggelige landsby, nød freden og roen - og tog en svømmetur. Men sommeren var for alvor slut, og det begyndte at blive koldere. Det generede os nu ikke.

Autocamperen var både hyggelig og varm, og med alt den komfort som vi havde ombord, er vi overbeviste om, at man kan rejse hele året med den.

Efter 2 afslappende dage tog vi til Luxemburg City. Autocamperen parkerede vi  i byens centrum og besøgte Bock Kazematten. Sammen med børnene ledte vi efter kanoner, mens vi nød den smukke udsigt over byen. Vi besluttede os for at tage en drink i byens centrum, inden vi tog hen til campingpladsen tæt ved. Vi havde sørget for en plads ved siden af ​​legepladsen, så børnene kunne have det sjovt, mens vi lavede aftensmad.

Næste morgen stod vi tidligt op. Slutningen af ​​ferien nærmede sig desværre, men først skulle vi besøge Plopsaland i Coo. Igen må vi bare sige, at den naturskønne udsigt, fik os til at nyde hvert eneste minut af vores tur. Vi parkerede i nærheden af ​​forlystelsesparken og fandt en hyggelig café til en velfortjent belgisk øl. Næste dag nød børnene alt det sjove i Plopsaland - og vi nød at se hvor glade de var.

Samme nat startede vi turen tilbage til Holland. Da vi havde kørt i noget tid, var der stadig et rimeligt stykke tilbage af køreturen, så vi besluttede os for, at tage endnu en overnatning undervejs. Det var allerede temmelig sent, da vi ankom til Eurocamping i Vessem og inden for få minutter sov alle.

Da vi vågnede næste morgen, var det med glade børn - måske fordi de fik malebøger af os, som de kunne hygge sig med undervejs. Et hurtigt blik udenfor, fik os til at tænke over, at campingpladsen virkelig var et lækkert sted, som man burde fortælle alle om.

Ikke kun én - men flere udendørs pools, legepladser - og en tennisbane … alt sammen for kun 10 €!

Da vi trillede ind i indkørslen derhjemme, var ferien var for alvor slut. Autocamperen blev rengjort og alt blev pakket ud. Det var børnene ikke ret tilfredse med, fordi de egentlig bare gerne ville “flytte ind” i autocamperen.

Autocamperferie i børnehøjde = mission complete.