Tilbage
05.05.2022

Autocamper vs. bådferie

Vi er en familie, der ændrer kurs. Vi plejede at tage på sejlerferie, men besluttede at tage afsted med autocamper for første gang.

Sådan en afslappet start; vi parkerede autocamperen bag vores hus og begyndte at pakke. De rummelige skabe blev fyldt med tøj, dagligvarer i køleskabet og - bare fordi vi kunne - tog vi ekstra legetøj og spil med til børnene. Det var fredag ​​eftermiddag, og vi tog afsted ligeså snart vi havde hentet vores søn fra skole. Tyskland fuld fart frem!

Vores glatte start blev afbrudt af en trafikprop, men stemningen blev ikke ødelagt af den grund. Vi nød bare køreturen, mens vores børn, Stijn på 5 og Anna på 2, legede bagved. Vi besluttede os for at stoppe og spise middag , så vi kunne fortsætte vores tur efter den travle trafik. Ferien var for alvor begyndt.

Efter 175 km og i mørke, ankom vi til parkeringspladsen ved Ponyhof Leiting. Vores venner havde fortalt os, at en overnatning her var gratis. Yderligere to autocampere var ankommet allerede, så vi besluttede os for at parkere ved siden af ​​dem. Den gigantiske seng på bagsiden af ​​vores Sun Living var til børnene. Vi lukkede døren, så vi havde opholdsområdet for os selv. Vi tændte for varmen, tog en drink og spillede et spil. Allerede dér, føltes autocamperen så hyggelig. Da det var tid til at gå i seng, trak vi sengen ned og klatrede op. Det er længe siden vi har sovet så højt oppe.

Næste morgen spiste vi en hyggelig familie-morgenmad sammen. Så snart Ponyhof åbnede dørene løb børnene ind på legepladserne. Flere ture på yndige ponyer og leg omkring autocamperen gav dem så meget sjov.

Autocampere giver meget mere frihed til at nyde og det er en kæmpe kontrast i forhold til at sejle med børnene.

Når man sejler, holder man konstant øje med dem, tjekker redningsvestene , skifter ble under et skrånende tag, går rundt, lægger til osv., hvorimod autocamperen føles meget mere som hjemme.

Sun Livings store garage havde plads til alle vores cykler! Sidst på eftermiddagen cyklede vi mod den lille by og spiste aftensmad på det lokale pizzeria. Stijn elskede at cykle på egen hånd i Tyskland, og for at være ærlig var jeg ret stolt af ham.

Søndag tog vi afsted til Eiffel-regionen. Max kørte autocamperen, mens jeg tjekkede muligheder for parkering til aftenen. Vi valgte en campingplads og kørte dertil. Det ligger i en dal ved et lille vandløb. Efter en skøn tur ankom vi. Det var ikke så overfyldt, og ejeren var tydeligvis træt, efter en hård sæson som lakkede mod enden. Det ødelagde overhovedet ikke vores hygge og med legepladsen foran autocamperen, legede ungerne mens vi kunne slappe af i den dejlige efterårssol. For første gang under turen forberedte vi vores middag inde i autocamperen.

Sun Living føles virkelig som hjemme. Alt er lige ved hånden.

Næste morgen gik vi en tur i skoven. Sæsonens smukke farver, svampe og billedskønne udsigter … det var hvad jeg havde ventet på!

Herefter fortsatte vi turen til Trier, hvor vi fandt en fin autocamperplads ved en vingård. Vi opholdte os i nærheden af ​​autocamperen, spillede spil, lavede aftensmad, gik i bad og gik i seng. Dagen efter cyklede vi til Triers dejlige centrum. Denne by er virkelig et besøg værd med sine autentiske bygninger og hyggelige landsbyagtige atmosfære. Vi tog selvfølgelig det lille tog, for at få en lille rundtur af byen.

Inden vi gik tilbage til Sun Living, hentede vi nogle små dagligvarer. Da vi kom tilbage, gemte vi cyklerne bagerst og kørte til næste stop på vores liste: Frankrig. Samme eftermiddag nød vi alle fire den opvarmede pool på en campingplads i Saverne.

Vi beslutter os for at blive der i to nætter. Vi besøgte den hyggelige landsby, nød freden og roen - og tog en svømmetur. Men sommeren var for alvor slut, og det begyndte at blive koldere. Det generede os dog ikke.

Sun Living autocamperen er hyggelig og varm, og med alt den komfort ombord er vi overbeviste om, at man kan rejse hele året med den.

Efter 2 dovne dage tog autocamperen os til Luxemburg City. Vi parkerede den i byens centrum og besøgte Bock Kazematten. Sammen med børnene ledte vi efter kanoner, mens vi nød den smukke udsigt over byen. Vi besluttede os for at tage en drink i byens centrum, inden vi tog til campingpladsen tæt ved. Vores plads var ved siden af ​​legepladsen, så børnene kunne have det sjovt, mens vi forberedte aftensmaden.

Næste morgen stod vi tidligt op. Slutningen af ​​ferien nærmede sig, men først skulle vi besøge Plopsaland i Coo. Igen fik den naturskønne udsigt os til at nyde hvert minut af vores tur. Vi parkerede i nærheden af ​​forlystelsesparken og fandt en hyggelig café til en velfortjent belgisk øl. Næste dag nød børnene virkelig alt det sjove i Plopsaland. Og vi nød at se på deres glade ansigter.

Samme nat startede vi turen tilbage til Holland. Der var stadig et rimeligt stykke, så vi besluttede os for at tage endnu en mellemlanding natten over. Det var allerede temmelig sent, da vi ankom til Eurocamping i Vessem og inden for få minutter sov alle. En varm velkomst ventede os næste morgen. Børnene fik malebøger til at lege med undervejs. Når vi kiggede udenfor, så vi, at campingpladsen virkelig var en at fortælle dine venner om: flere udendørs pools, legepladser, en tennisbane … alt sammen for kun 10 €!

Vi kom hjem omkring kl. Ferien var for alvor slut. Vi rengjorde autocamperen og pakkede den ud. Hvilket var ret skuffende for Anna og Stijn, som gerne ville "flytte" ind i autocamperen. Mission fuldført!