Tilbage
02.06.2022

Autocamperferie med menneskets bedste ven!

Den perfekte kombination af afslapning, natur og lange gåture.

I foråret blev det tid for mig og mine 3 hunde, til at pakke vores autocamper og ramme landevejene. Det var i vores Sun Living S70SP. For mig er autocamperferie med hunde den ideelle måde hvorpå man kan kombinere afslapning med sightseeing, skønne naturoplevelser, spændende vandreture og en hundevenlig ferie.

Det kræver forskellige tiltag i tilrettelæggelsen og gennemførelsen af ​​turen at tage hunde med - men det er jeg glad for. Mine hunde er simpelthen en del af det og ja, nogle gange er det tidskrævende og lidt ubelejligt, men glæden ved de fælles eventyr opvejer det altid.

Takket være vognens store garage, som hos mest fungerer som et hundevenligt rum for os, er Sun Living S 70SP perfekt.

Trods ombygningen er der stadig masser af opbevaringsplads til overs, men som overvejende solorejsende bruger jeg det normalt ikke fuldt ud. Ikke desto mindre er jeg altid overrasket og glad over den generøse mængde plads i S 70. Og den er altså “kun” 7 meter i længden.

Men nu til den spændende del - vores rejse: Først starter jeg med et højdepunkt - sightseeingturen i Strasbourg. Natten før havde vi tilbragt uden for Strasbourg på en campingplads midt i skoven.

Når jeg skal vælge campingplads, sørger jeg altid for, at den er egnet til hunde, dvs. at den i det mindste giver gode muligheder for gåture. Jeg giver gerne afkald på "luksus" for det. Det vigtigste for mig, er at hundene har fået nok motion, især inden vi besøger byerne i de områder vi kommer.

.. Nå men vores plads var perfekt, lige i udkanten af ​​skoven med gode stier at gå på og kun godt 9 kilometer fra centrum af Strasbourg.

I selve Strasbourg havde jeg valgt parkeringspladsen ved Nordkirkegården, hvorfra man nemt kan komme til bymidten med offentlig transport. Strasbourg i sig selv er en livlig by med nogle gode seværdigheder. Udover kvarteret "La petite France", med dets traditionelle bindingsværkshuse, små gyder og mange restauranter og caféer, fandt jeg katedralen og parlamentskvarteret særligt oplevelsesværdige. Floden Ill, der snor sig gennem hele Strasbourg, giver byen en særlig charme.

Efter by-besøget blev vi draget mod naturen og kørte ad Alsace-vinruten, også kaldet "Route des Vins". Den strækker sig over 170 kilometer igennem vinregionen Alsace og er en af ​​de ældste turistruter i Frankrig. Landskabet er simpelthen storslået: Rapsmarker, vinmarker, vingårde, maleriske landsbyer og frodige grønne enge mod Vogesernes bjergkulisse.

Ruten er super velegnet til autocampere og Sun Living S 70 var helt i sit element. Vi kørte afslappet fra landsby til landsby, stoppede hvor vi kunne lide omgivelserne og slentrede gennem de små byer. Udsigten over vinmarkerne og det dejlige landskab var fuldstændigt afslappende. Der er et bredt udvalg af pladser og campingpladser, så du kan også nyde en af ​​de mange vinsmagninger, der tilbydes og så slappe af sidst på aftenen. Det er så rart at have sit rullende feriehus med sig! Jeg tror også, ​​at hundene ser autocamperen som deres “andet hjem”.

Langs vinruten ligger byerne Obernai, Dammbach La Ville, Ribeauville og Kintzheim, som vi også besøgte. Vi overnattede i Obernai direkte i vinmarkerne på en enkel parkeringsplads og i Kintzheim ved fugleparken. Det er ikke officielle campingpladser, men der er heller ingen forbud der. Gå-mulighederne var gode i begge tilfælde, og hundene var tilfredse! Takket være solpanelerne, inverteren og batteriet kan Sun Living være selvforsynende i flere dage. Det synes jeg er en kæmpe fordel. De fleste campister kender og elsker denne følelse af frihed, uafhængighed og fleksibilitet.

Ikke desto mindre passer jeg altid meget på ikke at forstyrre nogen, hverken ved min tilstedeværelse eller af den parkerede autocamper eller hundene. Vi efterlader intet affald, forsøger ikke at tiltrække opmærksomhed og overholder alle de lokale regler. Som mix-hundeejer er det altid en vigtig bekymring for mig.

Fra den franske vinrute fortsatte vi ind i Vogesernes bjergrige region. Jeg havde valgt den berømte "Route de Cretes", også kendt som Vosges Ridge Road. Det er en af ​​de mest imponerende bjergveje i Frankrig og løber langs hovedryggen i de sydlige Vogeser i næsten 1.200 meters højde - med en samlet længde på 75 kilometer. Den blev oprindeligt bygget af franske tropper under 1. Verdenskrig som en forsyningsvej. Der kan være sne indtil april, så kørsel med autocamper anbefales kun fra maj til oktober.

Fra Col du Bonhomme i nord via Col de la Schlucht, Hohneck, Markstein, Grand Ballon og Cernay til Thann i syd passerer ruten adskillige steder fra 1. Verdenskrig og Vogesernes højeste bjerg, Grand Ballon. Det meste af tiden ligger løv- og blandingsskove langs vejen, ellers er der en storslået udsigt over Vogesernes skovklædte skråninger, Rhin-sletten og Schwarzwald på den modsatte side. På de klare, flotte dage, når den fjerne udsigt så langt som til de schweiziske alper og Mont Blanc. Kort sagt - et paradis for naturmennesker og eventyrlystne autocamperchauffører. Ganske vist kræver ruten, som også er meget populær blandt racercyklister og motorcyklister, nogle køreegenskaber - men den er ikke usædvanlig svær at køre.

Der er flere rummelige parkeringspladser langs ruten, hvor man kan nyde udsigten, tage på vandreture, køre på mountainbike eller stoppe ved en restaurant. I vintermånederne kan du også dyrke vintersport. Der er også masser af camping- og parkeringspladser, så her kan du helt sikkert tilbringe flere dage. To meget smukke søer, Lac Blanc og Lac Noir befinder sig direkte langs ruten - men her er parkeringsmulighederne noget begrænset.

Ruten ender i Cernay, men jeg besluttede at tage en genvej og tage mod Colmar. Colmar er den tredjestørste by i Alsace og udstråler en særlig charme. Den gamle bydel er præget af brostensbelagte gader og bindingsværkshuse fra middelalderen og renæssancen. "Lille Venedig" imponerer med kanaler, der løber gennem bybilledet. Ingen andre steder kan du finde bedre tarte flambée.

I selve Colmar stod jeg ved campingpladsen Camping De I'll direkte ved floden. Med udsigt over floden var det altid særligt rart om morgenen, at åbne persiennen og vinduet ved den bagerste seng og nyde idyllen.

Den eneste ulempe: Den meget støjende motorvej på den anden side af floden. Men udsigten, de meget søde campingpladsejere, de rene sanitære faciliteter og den rummelige engplads lige ved flodbredden, gjorde oplevelsen meget mindeværdig alligevel. Turen til centrum af Colmar er lidt lang på knap 30 minutter, så her er cykler bestemt en god idé. Desværre er gåmulighederne begrænsede grundet beliggenheden, men for en enkelt nat var det ok med hundene - som var mere end velkomne. På trods af den smukke campingplads ville jeg dog ikke bo der længere, fordi den ikke var helt ideel til mit formål.

Fra Colmar tog jeg afsted igen med de 12 Poter mod Tyskland. Vi vil køre ad vinruten på den tyske side og lære Rheinland-Pfalz at kende.

Vores første stop var Wissembourg, lige ved grænsen. Her fyldte vi dieseltanken og vinforsyningerne op igen - det var bare et ferie-musthave. Jeg er altid glad for at se, hvor veludstyret Frankrig er, når det kommer til campister. Netværket af standpladser og forsyningsstationer er meget stort, tilsyneladende er franskmændene generelt meget glade for camping. Det mærkes også, at man bliver mødt meget under kørslen. Der er også altid en stor vilje til at hjælpe, hvilket ofte er en stor fordel for mig som enlig rejsende.

Wissembourg er en hyggelig lille by, værd at se er den gamle bydel med kvarteret "Le Bruch" langs bymuren og det gamle vaskehus ved Lauter. Det er heller ikke langt fra den tyske vinport, som bestemt er et besøg værd.

Vi fortsatte ad den tyske vinrute, der er lige så smuk at køre som på den franske side. Landskabet mindede mig næsten lidt om Toscana. Typisk for Vinvejen er ikke kun vinmarker, så langt øjet rækker, men også kilometerlange mandeltræsaller, der farver landskabet lyserødt om foråret. Mange arrangementer og guidede vandreture finder sted under "mandelblomstringen".

Utallige vandremuligheder, fremragende mad og hyggelige landsbyer tiltrak mig hurtigt, og så vi tilbragte et par meget afslappende dage på campingpladsen i Klingenmünster. Det er endda gratis - mens der tilbydes el og faciliteter mod betaling. Et besøg i Landeck-ruinerne afsluttede vores Alsace- og Wine Route Road-tur, før Sun Living S70 bragte os sikkert hjem igen. Og som vi alle ved, er efter-ferien før ferien, så forhåbentlig vil vi snart planlægge vores næste tur!