Tilbage
05.05.2022

Bedstefar og barnebarn på AC roadtrip

Bedstefar, jeg har det! Tim er mere end stolt over at have fået sit kørekort, og hvad endnu bedre er - han klarede det et par uger inden sin 18 års fødselsdag, og i 1. forsøg. Nu var planen at holde ferie med bedstefar.

Vi ventede spændte på, at vi skulle afsted på roadtrip i efterårsferien og glædede os meget. For at træne i sin fars bil, havde Tim kørt vejene tynde derhjemme.

Vi havde besluttet os for, at turen gik til Berlin, fordi det især var et stort ønske på Tim's bucketlist. Desværre kom Corona i vejen, og tvang os til at tænke anderledes.

Vi fandt et ret fedt program, hvor vi kunne planlægge hele vores ferie, og efter en hyggelig aften bag skærmen, blev vi enige om én ting: At vi ville få en fantastisk uge sammen! Bare os to.

Det første møde

Det var fredag ​​eftermiddag, da vi besøgte den nye Sun Living-forhandler i Ede, som er vores hjemby. Ved forhandleren, fik vi fornøjelsen af at se den semi-integrerede Sun Living S 75 SL (og vores kommende hjem for den næste uge) for allerførste gang. For at gøre Tim lidt mere komfortabel og tryg, kørte jeg autocamperen hen til et roligt område, hvor der var lidt mindre trafik - opg så var det hans tur!

“Nå, her er da ret mange knapper"

var hans første reaktion, da han satte sig bag rattet. Han satte i gang, og da vi nåede til det første sving, opdagede han hurtigt, at autocamperen uden tvivl var bredere end hans fars Tesla. Jeg mindede ham om længden på autocamperen, og bagefter gik det helt fint.

Den næste forhindring var en lille landevej, hvor en græsklipper flittigt kørte rundt og arbejdede på siden.

“Se Tim, hvis du kører forsigtigt, kan du nemt komme forbi”.

Det klarede han uden problemer.

Du må ikke sige det til far
Tim bemærkede hurtigt, at det var en anden oplevelse at køre autocamperen, end han havde regnet med - for når man kører forsigtigt, bemærker man ikke, at den er så bred.

Jeg kunne efterhånden også konstatere, at mit barnebarn var en rigtig god chauffør, hvilket selvfølgelig gjorde bedstefar meget stolt.

“Man sidder bedre her, end man gør i fars Tesla… Men det må du aldrig sige til ham, for så får jeg da ikke lov, til at låne den nogensinde igen”

Lød det pludselig fra førersædet, hvor Tim sad.

Bobslæder og hulecykling

Vores første destination var Valkenburg og Tim tog rattet med det samme, hvilket sådan set ikke ændrede sig i løbet af ugen. Fra vi ankom til Citycamp Den Driesch, overlod Tim kun ​​køretøjet til mig, når vi skulle parkere.

Indretningen af ​​autocamperen var perfekt til os: 2 enkeltsenge bagerst og en stor hæve/sænke-seng over dinetten. Fordi døren til toiletrummet, kan man adskille soveværelset fra opholdsrummet, så Tim valgte hæve/sænke-sengen langt fra mig - med udmeldingen:

"Hvad nu hvis du snorker bedstefar ..."

Dagen efter følte vi os ekstra heldige: Efter en dejlig morgenmad, kunne vi nemlig få vores morgenkaffe i solen med udsigt til banen.

Efter en kort gåtur fløj vi op med svævebanen, hvorefter vi kørte ned med bobslæderne. Desværre kunne det godt gå lidt langsomt, hvis man kørte bagved en der var mindre modig, end én selv.

Efter et par gange, havde vi fået nok action og begyndte at blive sultne. Heldigvis var vi ret glade for autocamperens køkken, og farmor havde endda pakket et lille forråd til os, så vi kunne lave en rigtig god burger.

Vores næste eventyr startede kl. 16 kl. .. ASP Adventure. Vi skulle på hulecykling! Efter en nedstigning på 163 trapper, mødte vi vores guide Boris. Han gav os nogle forklaringer og sikkerhedsråd, og så “fik” vi vores specielt forberedte mountainbikes og tilhørende hjelme. Under turen stoppede Boris et par gange for at fortælle om hulernes eksistens. Det lærte os, at bakkerne lev dannet for millioner af år siden, da Holland stadig var vand. For 150 år siden opdagede indbyggerne i regionen, Limburg, at klippen fra disse huler var meget velegnede til at bygge huse. Ved udgravningen blev der skabt enorme korridorer i bakkerne - og det var nu meget spændende at køre igennem dem! Vi zigzaggede 6 kilometer gennem hulerne og sørgede for, at dukke os på de rigtige øjeblikke. "Loftet" er ret lavt visse steder - så vi var meget glade for vores hjelme.

Om natten slapper vi af i autocamperen. Tim sætter sig i en af ​​stolene. "Bedstefar… en autocamper er virkelig sprød." Han søger konstant i alle skabe, lommer og skuffer, da han konstant mister ting: Telefon, ørepropper, solbriller … vi gør grin med det hele tiden.

Nostalgi og ølsmagning

Næste morgen indtog Tim igen sin plads bag rattet. Tilburg var vores destination. Vi tog en omvej gennem Eindhoven, hvor vi ville besøge DAF-museet. Her kom historien om den mest kendte hollandske bilfabrik til live, Van Doornes Automobilfabrik. I Van Doorne-brødrenes gamle værksted fandt virksomhedens spæde start, sted i 1928. Produktionen af ​​trailere startede i 1932. I dag er DAF et af de største europæiske lastbilmærker. Ved militærkøretøjerne fandt Tim ud af, hvor begejstret jeg bliver, når jeg ser YP 408 - et militærkøretøj, hvor jeg tilbragte det meste af min tid i militæret for over 50 år siden. Første sal rummede personbilerne. Her dukkede minder op om min mor. Dengang kørte hun os rundt på “vores” sydhollandske ø i en påskelilje uden kørekort! Tim er dækket af nostalgi. Han nyder rallytruckene mest. Jan de Rooys Paris-Dakar-køretøjerne imponerer ham mest.

Efter et par dyrebare timer, vendte vi tilbage til autocamperen for at fortsætte turen mod citycampen i Tilburg. En ideel base til at vandre rundt i byen, da campingpladsen ligger midt i centrum.

Det var ærgerligt, at barer og restauranter var lukkede. Byen var ikke så levende, som den kunne være, desværre. Men vi er kreative mennesker. Så på Stadsbrouwerij 013 (byernes eget bryggeri) købte vi vores egne "boys nights' out". Hen på aftenen var der Champions League aften i autocamperen med ølsmagning. Tim lærte meget hurtigt på turen, at når det kommer til madlavning, skal han ikke forvente for meget af sin bedstefar, så han tog opgaven på sine skuldre, hvilket var piece of cake den dag. Han skulle bare varme hans bedstemors mad op og koge nogle æg. Vi nød maden, og så opdagede Tim en lidt skuffende pointe ved autocamperen: ingen opvaskemaskine! Heldigvis gik det hurtigt. Både fordi vi hjalp hinanden, men også fordi, at Tim er en sand "mester i opvasken" takket være sit job i køkkenet på bycaféen i hjembyen Ede.

Vandring gennem en futuristisk labyrint

Vi sover rigtig godt i autocamperen. Om morgenen overraskede jeg Tim med et kogt æg til morgenmad – længe leve den elektriske æggekoger. Selv jeg ved, hvordan man arbejder med sådan en. Vi gik til Doloris, en futuristisk labyrint i det tidligere postkontor i Tilburg. Jeg var der for anden gang, men Tim var meget nysgerrig omkring det. Doloris er et projekt af 40 kunstnere, hvor du går ind med bind for øjnene. Telefon og ur skal efterlades ved indgangen - og så starter din rejse. En ny overraskelse venter dig bag hver eneste dør. Det er svært at beskrive, hvad der gør denne labyrint så interessant. Du skal virkelig opleve det selv. Det ene øjeblik står du foran en rutsjebane i mørket, det andet øjeblik kommer du ind i en gang med en dør efter meter, med nye overraskelser bag hver og en af ​​dem. Du klatrer, du kravler, små gange, jerntrin, nogle gange i mørke.

Alle sanserne kommer i brug.

Til sidst blev vi enige om at labyrinten uden sammenligning, var ugens fedeste aktivitet! Da vi vendte tilbage, var det tid til middag. For at gøre noget, skar jeg grøntsagerne, og kokken Tim serverede en lækker spaghetti.

Bil. Kabelvogn. Slæde. Lad os tage en sejltur!

Vores sidste dag lå foran os. Vores destination var Rotterdam, havnebyen. Vi parkerede autocamperen ved byparken i Alblasserdam og tog vandbussen til Rotterdam. Vi efterlod et spor af hvidt skummende vand bag os, og sejlede mod Erasmusbroen, hvor vi byttede vandbussen til Spido-turen, som tog os igennem den imponerende havn i Rotterdam. De mange imponerende kajer med de enorme fragtskibe, var virkelig imponerende.

Da vi kørte hjem om aftenen, sukkede Tim … Det har været en imponerende uge. Men da han tænder for autocamperen, kommer der allerede nye planer. "Næste år bedstefar, kan vi tage til Berlin?" Jeg kan ikke vente til en tur mere med mit barnebarn!

Vores rejsekammerat

Sun Living S 75 SL (med 140 Hk Fiat-motor og automatisk gearkasse) blev stillet til rådighed af Adria Benelux. S 75 SL er en veludstyret autocamper med 2 enkeltsenge bagerst, en løfteseng over dinetten og separat bad og toilet. Dinetten og køkkenet er meget brugervenlige og giver plads nok til at bevæge sig og arbejde. Døren mellem stue og soveværelse er meget praktisk. På den måde får du 2 soveværelser. På trods af længden på 7,42 m. er den nem at manøvre rundt med. Som helt ny billist, havde Tim ingen problemer med at køre den.

En særlig tak til Tim og bedstefar Kees - samt Topcamper Magazine.