Tilbage
05.04.2022

Den store familie-test

Vi er en familie med en stor passion for sport hvor man skal bruge forskellige bræt og udendørsaktiviteter. Hvis man ikke tæller bedstefar, bedstemor og vores onkler med, var det os 5 der besluttede at tage ud på eventyr, for at se om børnene ville elske livet med kør-selv ferie.

Vores børn er 3, 5 og 6 år gamle. Vi har en baby på vej, og udover det har vi også en hund. Vi troede derfor at det ville blive svært at tage afsted og opleve have, bjerge og helt nye steder. Vi besluttede os for at prøve, og rejste uden for sæsonen. Vi kørte så langt, som vi kunne nå på en måned.

Vi rejser meget sammen med børnene, og har for nylig været i England, SydAfrika og Portugal. Alligevel havde vi ikke nogen ide om, hvordan vores nye eventyr ville ende. Af alle de rejseblogs og Instagram-profiler, hvor vi hentede inspiration - blev vi opfordret til at springe ud i det.

Vi regnede med at vi kunne klare turen i en lille van, fordi børnene stadig var små.. Men da vi fandt ud af at Kathi var gravid, måtte vi tænke det hele igennem igen, for at sikre et feriehjem der imødekom alles behov.

Vi kiggede på de forskellige Sun Living-serier, og fandt frem til: A 70DK.

Da vi valgte vores feriehjem, følte børnene sig hjemme helt fra start. Med legetøj og bøger fik de hurtigt sat deres personlige præg.

For os var det allerede en oplevelse, at vi fik mulighed for at pakke mere, end vi kunne have gjort ved andre ferieformer. Vi havde heller ikke planlagt hvor vi skulle hen - og vi vidste heller ikke hvordan vejret ville blive.

Vi havde en grov plan i vores hoveder, og ville gerne køre fra Østrig over Schweiz - for at surfe i Frankrig, og måske endda besøge Portugal. Omvendt havde vi også overvejet at stå på snowboard i Alperne.

Til vores stores overraskelse, fik vi plads til ret meget i garagen:

2 surfboards, 4 skateboards, en masse tasker, udstyr til "hjemmekontoret" hvis vi skulle arbejde undervejs, tøj, ekstra fodtøj, og en masse mad.

Alt vores normale tøj, fik vi plads til i overskabene i opholdsrummet, og alle børnene inklusive os selv, fik en plads til tøj og småting.
Vi fandt også et perfekt sted til vores hund. Vi fjernede det lille spisebord, og stillede hendes transportkasse mellem sæderne, så hun kunne være tryg under hele turen, og vi nemt kunne komme til.

Afsted det gik! Eller næsten…

Når man er nybegynder er det en god idé, at dobbelttjekke enkelte ting, så der er styr på det hele. Det tog os et stykke tid, at vende os til, at vi skulle tjekke om der manglede gas og lignende, inden vi kørte.

Vi var lidt bekymrede over hvor meget vedligeholdelse det ville kræve, og om det ville være nemt at gøre det i andre lande - specielt fordi vi ikke planlagde at besøge campingpladser, fordi vi rejste uden for sæson, men også fordi det ikke var den type ferie vi ønskede.

Da vi kørte afsted gik det hele som smurt.
Vi kunne bruge vores telefoner hele vejen ned igennem Europa. Takket være de lave roaming-omkostninger, Google Maps, Google og apps som f.eks. park4night eller magicseaweed (til surfere), gik det hele godt!

Turen

Vores første stop var i Bern hvor vi skulle besøge nogle venner.
Man skulle tro at det ville være lidt udfordrende at køre rundt med en 7 meter lang autocamper, i en by vi aldrig havde besøgt før - men det gik rigtig godt!

Især bagruden og den åbne plads i indretningen i A70DK, hjalp på den fornemmelse man havde af størrelsen på vognen, og gjorde det meget nemmere.

Vi tilbragte en nat i Bern, og fortsatte bagefter til den franske grænse - uden at lade os guide af Google Maps. Heldigvis… For vi nåede kun lige ude af Bern, før der var noget der fangede vores interesse.

Vores ven skulle være udstiller på et kunstgalleri.

Da vi havde nydt 2 nætter med forskellige sportsaktiviteter på forskellige sports i Frankrig ved havet, nåede vi frem til Cambreton, som er en van-park med elektricitet - helt nede ved stranden, der er 28 grader varmt i midten af Oktober, og der er meget stille.

Vi valgte stedet, fordi vi vidste at vi ville få venner og deres dejlige unger på besøg. Benjamin er en meget talentfuld artist, og hans kone arbejder som designer for en surfer-brand.
Vi brugte nogle hyggelige dage på vandet med surfing - og op til weekenden, også på land med skateboarding.

Da området hen mod weekenden blev lidt mere besøgt, besluttede vi os for at køre videre mod Portugal.

Tiden fløj, og det var næsten halvleg. Vi var lidt bekymrede over vejen tilbage, da vi kørte lidt længere end vi havde regnet med. Men ungerne havde det fint med det, de tegnede det meste af tiden i bilen. Og selvom vi havde 2 små skærme med til at se dvd'er, havde de kun haft dem tændt 3 gange indtil der. Vejafgiften i Frankrig var ret høj for den store autocamper. Det var en del billigere i Spanien og Portugal.

Vi tænkte på at køre langs Baskerlandets kyst hele vejen til Galicien, men sprang idéen over, da det begyndte at regne lige efter grænsen.
Vi endte på stranden i Ericeira efter en lang køretur.
At vågne op til lyden af ​​havet var den største fordel ved den udmattende tur. Det føltes stadig som sommer med 26°C og Atlanterhavet omkring 19°C – noget vi ikke havde forventet, da det var koldere, da vi surfede i juni. Bølgerne var perfekte til børnene, og vi kunne have besøgt en masse dejlige strande, hvis der ikke havde været vejen tilbage. Så efter 5 dage besluttede vi at flytte igen.

Madrid lå på vejen, så vi tog endnu et stop. Også her nåede vi at besøge venner og familie, hvilket var god timing, fordi de gerne ville vise os rundt i Zoo og hænge ud. Det var weekend, og indtil da havde vi kun haft 1 dag med let regn. Vejret skiftede desværre hurtigt bagefter, og derfor besluttede vi os for at køre tilbage.

I omkring to dage måtte Lilo kæmpe mod kraftig vind på vejen. Vejen gennem ørkenlandskabet omkring Madrid til den franske grænse var smuk, men 5°C og 80 km/t vindstød, fik det til at føles som om hele vejen var op af bakke.

Da vi krydsede grænsen brød natten op, og vi besluttede at finde et sted for at holde. Vi endte lige ved stranden i Leucate i en tom campingvognspark. Vi sov ikke meget den nat, da vinden fik hele vognen til at ryste, og det lød virkelig hårdt. Vi vågnede næste dag til den tomme strand og lavede morgenmad foran et fyrtårn på Leucates klippe.

Det var helt sikkert et stort højdepunkt for vores tur!

I Schweiz kunne man se de første sneklædte bjergtoppe, og skovene havde ændret farve. Vi havde endnu en fantastisk overnatning der, lige ved en sø, med en smuk lille landevej, der går over en bro. Da vi kørte gennem de orange/røde/gule skove, tænkte vi allerede på snart at tage på snowboard. Og sjovt nok, kom vi tilbage til 10 cm sne i Salzburg  …

Home sweet home

Vi havde en sidste weekend inden vi skulle returnere vognen, og det udnyttede vi selvfølgelig! Så vi kørte op til Obertauern, et af vores yndlingssteder i Salzburg-området. Elevatorerne var stadig lukkede, men vi havde det sjovt med at vandre op og løbe. Og næste dag åbnede Planai (Schladming) op, så vi tog børnene med på snowboard der. Vi havde ikke været der med børnene før, så vi sluttede hele turen af ​​med at udforske nye steder tæt på hjemmet. Og det var dejligt at se, hvor meget der er at opdage og se, når man tager sig tid til det.

At være tilbage var dejligt, men også trist på en måde. Vi ville have brugt meget mere tid på vejen, hvis det var muligt. Men vi vidste at det bestemt ikke ville være vores sidste eventyr, og vi planlægger allerede at se flere lande. Der er så meget at besøge, og vi forestiller os at bruge meget tid på vejen. Så snart babyen er her, skal vi i gang med at planlægge næste tur.

Hele ferien fik os til at indse, hvor lidt der skal til for at være glade, og børnene viste os, at det er nemt at vende sig til at holde ferie i en Autocamper!

Du kan følge snowboard-familien på deres sociale medier: