Tilbage
15.11.2023

Fra campingvogn til autocamper

Efter mange år med campingvogn overvejer vi nu at skifte til en autocamper. Vi fik chancen for at afprøve en Sun Living S 72DL autocamper på en 'prøveferie' sammen med vores familie.

I mange år har vi haft campingvogn med på ferie, sammen med vores to børn på 14 og 16 år. At skifte til autocamper krævede tilpasning og forberedelsen var noget anderledes. I modsætning til campingvognen kunne vi ikke læsse den ved siden af vores hus. Til gengæld var vi så heldige, at vi kunne besøge forhandleren, som guide os igennem autocamperens funktioner, så vi kunne forberede os bedst muligt.

S 72DL med enkeltsenge i bagenden og hæve/sænke seng over dinetten.

Vores førstehåndsindtryk af autocamperen, Sun Living S 72DL, var fremragende. Den havde rigelig skabsplads, to separate senge i bagenden og hæve/sænke seng. Bruseren virkede effektiv med sin foldbare håndvask, til trods for størrelsen. I modsætning til vores campingvogn havde autocamperen også en fuld brusekabine med forhæng, der adskilte den fra toilettet. Det eneste vi tænkte over,, var nødvendigheden af at bruge bruseren hyppigt, idet en udendørs bruse forbindelse ville være tilstrækkelig i mange tilfælde.

Til vores første overnatning valgte vi en autocamperplads. Her var alt, hvad vi havde brug for. Parkering af køretøjet gik glat, takket være bakkameraet, som viste sig at være en uvurderlig hjælp. Derefter var det tid til at danne os et ordentligt indtryk af interiøret og indretningen. Dinette området var hyggeligt, og bordet var både praktisk og fleksibelt. Køkkenet fungerede godt med de tre brændere placeret side om side. Det store køleskab med fryseboks var en betydelig forbedring i forhold til det lille køleskab i vores campingvogn. Vandhanen fungerede også bedre end det, vi var vant til. Dog blev manøvrering rundt i det smalle rum mellem køkkenet og bruseren en udfordring med fire personer indeni, især når hæve/sænke sengen var sænket. Der var ikke meget mere plads i vores campingvogn - men vi havde muligheden for at bruge markisen, og børnene sov i deres eget telt.

Så vi måtte tilpasse os autocamperens layout, men komforten ved at have fire gode sovepladser var en stor fordel. Børnene passede godt i den forreste seng og havde deres eget lys. Efter en god nats søvn kunne vi hæve sengen og få mere plads igen.

At køre autocamperen mod det sydlige Limburg var overraskende let. Kørslen var jævn, gearskift var ubesværede, og spejlene tilbød gav et bedre udsyn. Sammenlignet med at trække campingvogn var det lettere at køre autocamperen. Det var eneste vi fandt lidt mærkeligt, var at to passagersæder krævede ombygning før kørsel, hvilket resulterede i ekstra puder, der skulle opbevares et sted.

Alt i autocamperen havde en bestemt plads, hvilket gjorde det let at falde til, når vi nåede vores destination. I modsætning til campingvognen behøvede vi ikke at losse vores ejendele først, sænke støttebenene, opstille markisen eller omarrangere tingene, før vi kunne slappe af. Autocamperen gav også mere opholdsplads, hvilket vi fandt fordelagtigt.

Selv på en almindelig campingdag fungerer autocamperen som en komfortabel bolig. Ulempen ved at bo i en autocamper, som alle nævner, er dog indkøb af dagligvarer. Selvom det ville have været let at køre i autocamperen, valgte vi i stedet at tage en cykel. Autocamperen havde en rimelig stor garage, der gav rigelig opbevaringsplads. Dog havde den en tendens til at blive rodet på grund af det overflødighedshorn af ting, vi kunne medbringe. Hvis vi ejede en autocamper, ville vi organisere den effektivt med kasser eller en skuffeskab for at sikre, at alt havde en plads.

På dag to vandrede vi ad en del af Pieterpad og parkerede autocamperen på en offentlig parkeringsplads med små anviste pladser. Det krævede lidt kørefærdigheder, men vi klarede det. Vi tilbragte vores anden og tredje nat på en kompakt campingplads og fik langsomt og omhyggeligt parkeret med hjælp fra spejle og bakkameraet. Vi vænnede os til rummet og opbevaringsmulighederne - og fandt en rytme. Under aftensmaden havde vi vores første familieevaluering og blev enige om, at vi nemt kunne vænne os til autocamper livsstilen. Det føltes som et hjem væk fra hjemmet, og vi begyndte endda at drømme om en tur til Norge.

På den lange køretur hjem nød vi godt af autocamperens komfortniveau. At sidde i en almindelig bil i fire timer kan være trættende og kræve konstant justering af sædet. I autocamperen kunne børnene spille spil, og alle sæder var behagelige at sidde i. Den forhøjede position gav også bedre udsyn, hvilket førte til en mere afslappet køreoplevelse sammenlignet med kombinationen af bil og campingvogn.

Traditionelt set har det altid været ‘far' der kørte, når vi rejste som en familie på fire. Men på den sidste dag med autocamperen kørte jeg også, for at få del i oplevelsen. Det tog et øjeblik at vænne sig til gearskift og størrelsen på autocamperen, men som vi nævnte før, kørte den som smurt.

Ved hjemkomsten tømte vi autocamperen, og gjorde den ren - på kun 2 timer. Der var en speciel stemning, da vi afleverede "vores autocamper" til forhandleren, og vi havde en snak frem og tilbage, om forskellige muligheder og autocamper modeller.

Vi har ikke truffet en beslutning endnu, fordi vi har brug for tid til at tænke over det og finde den bedste model til os. At købe en autocamper er en langsigtet forpligtelse, og vi ønsker at træffe det rigtige valg. Denne uge viste os, at en autocamper er et vidunderligt feriehjem, der gør det let at rejse med høj komfort. Det opmuntrer virkelig til nye eventyr.